Nudna lekcja- stracona lekcja?

Szkolnictwo przyzwyczaiło nas już dawno temu do tego, że niekoniecznie zachwyca innowacyjnością, niekoniecznie przyciąga naszą uwagę czymś szczególnie ciekawym. Z reguły częściej nudzi, odbiera chęć do nauki niepotrzebnymi regułkami i tysiącami zbędnych, nudnych rzeczy. Niestety, skutkiem tego jest niezaprzeczalnie brak efektywności szkolnictwa. Absolwenci szkół na każdym poziomie posiadają szeroką wiedzę w kwestiach nikomu nie potrzebnych, zaś z reguły, życiowo są bezradni. Tracą na tym wszyscy. Prawda jest taka, że problem tkwi u źródła. To nie uczniowie są problemem. Problemem jest szkoła. Nikt jeszcze do tej pory nie próbował na szeroką skalę stworzyć takiego programu nauczania, który kształciłby uczniów na zadowolonych i spełnionych specjalistów w danej dziedzinie, jak na razie mamy, co najwyżej specjalistów od kucia regułek na pamięć. Wciąż brak pomysłów, które mogłyby zrewolucjonizować ten skostniały mechanizm szkolnictwa. Realia są, bowiem wręcz archaiczne. Zajęcia, w większości przypadków odbywają się na zasadach starych, sprawdzonych i niezwykle nudnych. Tym bardziej, że we współczesnym świecie, tak kolorowym i pełnym wszelakich atrakcji z każdej strony, uczniom potrzeba ciągle nowych bodźców, by przyciągnąć ich uwagę i zatrzymać ją na dłużej. Niestety, Niestety tym w szkołach jest wielki problem. Większość nauczycieli wychodzi z założenia, że ma wywiązać się z wyznaczonego zadania, czyli przekazać to, co ma do powiedzenia i na tym jego rola się kończy. Więc tradycyjnie, nauczyciel mówi, dyktuje, czasem tłumaczy, uczniowie słuchają, robią notatki, nauczyciel zapyta czy są jakieś pytania, z reguły nie ma, jeśli już to szczątkowe. Praca domowa, zapowiedzenie sprawdzianu, gdzieś wcześniej wezwanie do odpowiedzi itd. W między czasie uczniowie piekielnie się nudzą. Nawet zapaleńcom zdarza się przysnąć. Niestety, natury nie da się oszukać. Najczęściej po kilku czy kilkunastu minutach lekcji zaczyna się wielkie odliczanie do dzwonka na przerwę i zabijanie czasu, poprzez wszelkiego rodzaju ozdobniki, rysunki, rozmowy. Na lekcji skupiają się nieliczni i trudno się temu dziwić. Kiedy lekcja nie jest interesująca, trudno zmobilizować swój umysł do pełnej, bądź jakiejkolwiek koncentracji. To wbrew naturze. Efekt jest taki, że uczniowie nie wykorzystują, po części z wielu przyczyn, czasu przeznaczonego specjalnie dla nich. Materiał muszą nadrabiać sami w domu, a w szkole tylko tracą czas. Zatem nie trudno nie pokusić się o stwierdzenie, że nudna lekcja, to stracona lekcja. A wystarczyłoby kilka dobrych pomysłów i mniej niż zawsze, słomiany zapał. Wystarczyłoby trochę przefiltrować program nauczania, zainspirować nauczycieli do innowacyjności, opracować nowe strategie nauczania, wziąć pod uwagę to, że obecnie, wszędzie jest „fajniej”, niż w szkole. W rzeczywistości potrzeba bardzo niewiele, oprócz dobrych chęci, by sprawić, że szkoła przestanie być nieprzyjemnym obowiązkiem a stanie się miejscem, w którym rozwija się swoje zainteresowania, pracuje się nad swoimi możliwościami, możliwościami, którym po prostu się uczy a nie traci czas. Warto byłoby zatem pamiętać, że skoro szkołą jest dla ucznia, to stan faktyczny powinien odpowiadać takim zapewnieniom, a nie tylko stanowić przedmiot kpin i złośliwych uczniowskich dowcipów.

Ściągi

Szkoła nie kojarzy nam się tylko z jej pozytywnymi cechami, są również takie aspekty, które nie są zbyt chwalebnym rozwiązaniem, ale za to bardzo często stosowanym przez uczniów. Chyba każdy kto chodził do szkoły choć raz skorzystał z jakiejkolwiek ś...

Więcej

Dlaczego nastolatkowie oraz dzieci nie chcą chodzić do szkoły?

Głównym problemem w wychowywaniu dzieci jest oczywiście to, że dziecko buntuje się i nie chce chodzić do szkoły. I to w zasadzie każde dziecko niestety w tej kwestii nie chce iść na ustępstwo. Nieważne czy to dziecko, które jest dopiero małe i tak na...

Więcej