Ocenianie wiedzy

Ocenianie w szkole stanowi od zawsze temat do dyskusji. Z jednej strony, należy jakoś sprawdzić wiedzę ucznia, musimy kontrolować jego wyniki w nauce, z drugiej zaś strony, uczeń uczy się przecież dla siebie samego i sam decyduje o tym, co chce się uczyć. Być może jakiś temat wyda się mu mało interesujący, dlatego też nie wgłębia sie w niego. Właściwie to cały system szkolnictwa jest w sposób oczywisty przestarzały. Pod wieloma względami można go ulepszyć, w szczególności jeśli chodzi o ocenianie wiedzy uczniów. Czy system oceniania w szkołach powinno się zlikwidować? By odpowiedzieć sobie na to pytanie należy w spokoju przemyśleć wszystkie wady i zalety ocen. W dzisiejszym społeczeństwie otrzymywanie ocen nie tylko w szkole ale i w ogóle jest dla ans dużą presją. Oceny w szkole mają za zadanie ocenić, zweryfikować osiągnięte wyniki i mogą mieć na uczniów pozytywne lub negatywne konsekwencje. Za pomocą ocen ocenia się sukcesy w nauce uczniów. Przeciwnicy ocen w szkole tłumaczą, że oceny nie mówią o tym, co człowiek tak naprawdę wie i umie. Czasami ma się z wielu przedmiotów dobre stopnie, ponieważ nauczyciel nie wymaga od uczniów zbyt dużej wiedzy. Gdyby inny nauczyciel z tego samego przedmiotu okazał się być bardziej wymagający nasze stopnie poszły by automatycznie w dół. Czy ktoś jest w czymś dobry czy nie, to kwestia definicji. Noty w szkole są względne, oceniają osiągnięcia ucznia, a nie samego ucznia. I to w dodatku osiągnięcia ucznia według wymogów nauczyciela. Stawianie ocen w dużej mierze zależy właśnie od kryteriów, jakie postawi sobie nauczyciel. Wynika z tego, że za te same osiągnięcia można uzyskać całkiem różne oceny. Aby postawić komuś ocenę z przedziału: od jeden do sześć, należy sobie najpierw zadać pytanie, co w danym przedmiocie oznacza: bardzo dobry, co dobry, a co jest dostateczne czy tez dopuszczające. Nie można niestety zaprzeczyć, że nawet w edukacji potrzebne są znajomości – nieraz ocena uzależniona jest od sympatii nauczyciela do ucznia. Ponadto oceny powodują wśród uczniów stres. Są często powodem stanów lękowych i paniki. Wywołują wśród uczniów frustrację, a przez to powodują blokadę, co utrudnia znacznie naukę. Często rodzice wymagają od swoich dzieci, by przynosiły do domu dobre stopnie, w przeciwnym razie są zawiedzeni. Tyle o minusach ocen, są też jednak ich zwolennicy, dla których oceny są ważne, ponieważ potrzeba czegoś, na podstawie czego można się orientować w postępach dziecka w nauce. Jeśli otrzyma się złą ocenę, to sygnał, by się polepszyć, to oznacza, że coś musimy powtórzyć. Nawet sami uczniowie uważają, że bez ocen pewnie by się nie uczyli. Oceny są dla nich zatem czynnikiem motywującym ich do zdobywania wiedzy. Gdyby nie oceny, nie było by żadnej szkolnej rywalizacji między uczniami. A taka jest potrzebna wśród młodych ludzi. Pozostaje zatem nierozstrzygnięte pytanie: oceny w szkole – zlikwidować czy nie? Większość uczniów jest jednak za otrzymywaniem ocen w szkole, przy ocenianiu powinno się jednak traktować każdego ucznia indywidualnie. Gdyby jednak uczniowie uczyli się dobrowolnie, wówczas oceny byłyby niepotrzebne.

Z czego czerpią wzorce nastolatki?

Niezaprzeczalnie, dorastanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu chyba każdego człowieka. W tym przedziwnym i skomplikowanym procesie bierze udział wiele czynników, jednak sztandarowym przykładem na udział czynników zewnętrznych w kształtowan...

Więcej

Wielkie centra rozrywkowe

Współczesne czasy mają taką konkretną tendencję do tego by wszystko maksymalnie rozbudowywać i też koncentrować. Można wręcz powiedzieć że ulubionym terminem człowieka stało się słowo centrum . Wszystkie aktywności i te zawodowe i te mniej zawodowe ...

Więcej