Prywatne i państwowe

To co jest zauważalne w ostatnich latach po przemianach społeczno gospodarczych na terenie kraju to fakt że państwo zdecydowanie straciło monopol w takiej dziedzinie czy też na takim polu jakim jest nauczanie. Nie na wszystkich poziomach jednak konsekwentnie jest realizowany program zdobywania przez placówki prywatne kolejnych pól. Właściwie w tej chwili państwo zachowało sobie monopol tylko i wyłącznie w takich polach które są strategiczne ze względu na bezpieczeństwo państwa jako takiego. Czyli nie ma prywatnych szkół wojskowych albo podobnych było by to zjawisko faktycznie niepokojące. Wracając do samego meritum zagadnienia już w momencie pierwszych sygnałów o tym że zaczną się tworzyć placówki edukacyjne prywatne albo społeczne zaczęto się zastanawiać nad tym w jaki sposób wpłynie to na jakość nauczania. Nie można było dopuścić do tego by dowolnie powstawały szkoły czy inne formy organizujące zajęcia według własnego planu i pomysłu programowego bez żadnej kontroli i nadzoru ze strony organów państwowych. Z tego powodu wszelkie placówki prywatne zgodnie z porządkiem ustawowym muszą spełnić określone wymogi by zostały wpisane na listę placówek edukacyjnych czy to szkół wyższych czy też językowych albo innego rodzaju. Wiadomo że im wyższy szczebel tym większe wymagania właśnie w trosce o sam poziom nauczania a także linię zgodną z tą która obowiązuje w placówkach państwowych. Chociażby z tego powodu by sami uczniowie z placówek edukacyjnych prywatnych nie mieli problemu z zaliczeniem egzaminów państwowych kiedy będą przechodzić kolejne etapy edukacji i z placówki prywatnej przeniosą się do państwowej. W momencie kiedy szkoły prywatne się pojawiły zaraz przypięto im łatkę że są łatwiejsze to znaczy że nauczyciele są mniej wymagający i że w takich placówkach w związku z tym łatwiej o dobre albo wybitne wyniki naukowe. Wiadomo że takie młode placówki nie mogły wysunąć argumentów na swoją obronę ponieważ dopiero po tym jak ich mury opuściło kilka roczników absolwentów można było coś więcej powiedzieć na temat poziomu kształcenia i rozwoju w takich placówkach. Obecnie można założyć że w placówkach prywatnych tych które cały czas funkcjonują na rynku poziom nie odbiega znacząco a ni w jedną a ni w drugą stronę od średniego, wyjątki zdarzają się tak samo jak w szkołach publicznych. Samo opieranie się na założeniu że skoro w szkołach prywatnych uczniowie płacą czesne to się mniej od nich wymaga było dosyć śmieszne. Rzeczywiście gdzieś mogły mieć miejsce jakieś nieprawidłowości ale było to raczej sporadyczne i w dniu obecnym zdecydowanie ustało. Szkołom i placówkom prywatnym zależy na dobrej renomie, jeżeli miały by opinie kiepskich nie znalazłyby chętnych do nauki a przez to straciły podstawowe często źródło finansowania swojej działalności. Zatem w interesie placówek prywatnych leży to aby konkurować skutecznie pod względem poziomu ze szkołami publicznymi i je prześcigać. Mając na względzie to że często placówki prywatne mają lepsze budżety a co za tym idzie i zarówno potencjał kadry jak i środków powinny nie mieć większego problemu w tym wyścigu.

Umysł własnoręcznie zaprogramowany

W epoce wszędobylstwa maszyn niewiele pozostało rzeczy, które ustrzegły się przed kontekstem skomputeryzowania. Nasz umysł nie jest wyjątkiem od tej reguły. Niegdyś zwany duszą, boską cząstką w cielesnym prochu marnym, dziś porównywany do oprogramowa...

Więcej

Rozrywka rekreacyjna

Rekreacja jest w naszym życiu bardzo ważnym elementem, gdyż dzięki niej możemy zapewnić swojej osobie doskonałą sylwetkę, a także formę fizyczną i kondycję na najwyższym poziomie. Rekreacja może być postrzegana w dzisiejszych czasach na wiele sposobó...

Więcej